Profesionál či amatér?

Občas, keď tak čakám na nevesty, všímam si ako pracujú v akcii niektorí svadobní fotoamatéri. Tým hlavným identifikátorom, ktorí ich jednoznačne prezrádza je kopec odrazných dosiek, ktoré so sebou vláčia, pričom niekedy nechýbajú vo výbave ani svetelné statívy s výbojkami a prenosné generátory. Odrazné dosky sú super vec, keď sa fotia modelky, ktoré sú na reflexy z dosiek zvyknuté a viac menej s nimi počítajú. Ale keď napálite odrazené slniečko /niekedy sme tomu vraveli prasiatká/ do tváre nevesty, tak tá najprv na pár sekúnd oslepne, a potom jej začnú s najväčšou pravdepodobnosťou tiecť slzy a zničí sa jej očný make-up. A nadšený fotoamatér možno až potom pochopí, ako to celé domrvil. Na to, čo ho naučili v rýchlo kurze fotografovania, zrejme veľmi rýchlo aj zabudne. Ešte lepší prípad nastane, keď niekto v centre mesta v pravé poludnie a najlepšie na najexponovanejšom mieste plného turistov vybalí statívy, štúdiové svetlá a generátory a hurá na fotografovanie nevesty. Iste, takéto fotenie na výsledných fotkách určite zanechá zaujímavú svetelnú atmosféru a je šetrnejšie aj k očiam nevesty, ako obrovská odrazná doska. Ale takáto produkcia je viazaná len na jedno miesto a mať desiatky fotiek len z jedného stanoviska, asi nie je tá najlepšia voľba. Premiestňovať sa s takýmto svetelným parkom po celom meste by chcelo aspoň 4 pomocníkov. Vzbudzujete tiež nútenú pozornosť Vášho okolia, lebo to si myslí, že sa natáča nejaká nová epizóda do sitkomu. Tých, ktorí sú exhibicionisti to zaiste berie. Väčšina svadobných párov radšej volí diskrétnosť pri fotení. Ďalším, veľmi častým javom, ktorý mám možnosť pozorovať je fotenie v exteriéri s vyklopenou hlavicou blesku dohora. Teda nič v zlom, ale zrejme páni fotoamatéri chýbali na hodine, lebo keď dráha blesku má byť smerovaná vertikálne, tak jedine, ak sa má odraziť od nejakého toho bieleho stropu, aby rozptyl svetla zjemnil tiene a obsiahol rovnomernejším nasvietením väčší priestor. Ale vonku blýskať do nebíčka? A keď konečne fotoamatéri po nafotení zopár desiatok svadieb sami zistia, že všetko čo som tu písal je pravda, začnú uvažovať ako sa vlastne má fotiť svadba. Pochopia, že to nie je skúška fototestov s dobrovoľníčkou od susedov, ale je to tvrdé nasadenie za pochodu, bez možnosti reprízy a s očakávaním toho najlepšieho výsledku. Tento kolobeh odrazných dosiek a svetelných statívov sa pravidelne opakuje. Na scénu prichádzajú znova a znova začiatočníci s doskami a zo scény odchádzajú znova a znova starí harcovníci, ktorí na to, aby spravili kvalitné umelecké fotky potrebujú len fotoaparát.

Fotograf Golej